تاریخچه نورپردازی
تاریخچه نورپردازی دربخش اعظم تاریخ بشر، از پیدایش انسان تا قرن هجدهم، اساسا ًدو منبع نور در دسترس بود.یکی از این دو مورد قدیمی تر، نور روز است،محیطی که ما با آن می بینیم و چشم طی میلیون ها سال با ویژگی های آن سازگار شده است. زمان قابل توجهی قبل از عصر حجرسپری شد، با توسعه تکنیک ها و ابزارهای فرهنگی، شعله به عنوان منبع نور مصنوعی دوم اضافه شد. از این زمان به بعد شرایط نور برای مدت قابل توجهی ثابت ماند. نقاشی های غار آلتامیرا به گونه ای خلق شده اندکه در نوری مشابه نقاشی های رنسانسو باروک دیده شوند.
نور مصنوعی
فرآیند کمال مشابهی نیز در حوزه نور مصنوعی اتفاق افتاد، پیشرفتی که به وضوح توسط قدرت نوری ناکافی ارائه شده توسط منابع نوری موجود محدود شد.
داستان از آنجا شروع شد که شعله، منبع نور،از آتش جدا شد، منبع گرما – شاخه های سوزان از آتش برداشته شد و برای هدف خاصی استفاده شد. به زودی مشخص شد که انتخاب قطعات چوبی که به خوبی می سوزند ونور را ساطع می کنند، یک مزیت است و شاخه با چوب کاج مخصوصا ًصمغی جایگزین شد.مرحله بعدی نه تنها شامل تکیه بر ویژگی طبیعی چوب، بلکه در مورد مشعل های سوزان،استفاده از مواد قابل اشتعال برای تولید نور مصنوعی بیشتر است. توسعه چراغ نفتی و شمع به این معنی بود که انسان در آن زمان منابع نوری فشرده و نسبتا ًایمن را در اختیارداشت. سوخت های انتخابی مورد استفاده قرار گرفتند.
درآغاز هزاره اول، تعدادی از آثار نظری در عربستانو چین در مورد تأثیر لنزهای نوری وجود داشت. در واقع شواهد مشخصی از این لنزها وجود دارد که مربوط به قرن سیزدهم است.آنها عمدتا ًبه شکل ذره بین یا عینک به عنوان کمک بینایی استفاده می شدند. اولین ماده مورد استفاده بریل آسیاب شده بود. این سنگنیمه قیمتی گران قیمت بعدا ًبا شیشه جایگزین شد و با کیفیتی شفاف ساخته شد.
کلمه آلمانی برای عینک Brilleاست که نشاندهنده یک پیوند معنایی واضح با ماده اصلی مورد استفاده برای کمک بینایی است.
دراواخر قرن شانزدهم، اولین تلسکوپ ها توسط آسیاب های هلندی طراحی شدند. درقرن هفدهم این سازها توسط گالیله، کپلر و نیوتن تکمیل شد. سپس میکروسکوپ و تجهیزاتپروژکتور ساخته شد.
درهمان زمان، برخی از نظریه های اساسیدر مورد ماهیت نور سرچشمه گرفت. نیوتن عقیده داشت که نور از ذرات متعددی تشکیل شده است – دیدگاهی که می توان آن را به دوران باستان بازیابی کرد. از سوی دیگر، هویگنس نور را به عنوان پدیده ای متشکل از امواجمی دید. دو نظریه رقیب توسط یک سری پدیده های نوری اثبات شده و در کنار هم وجود داشتند. امروزه واضح است که نور رانمی توان نه به عنوان پدیده ای صرفا ًذره اییا مبتنی بر موج درک کرد، بلکه تنها از طریق درک ترکیبی از هر دو ایده است.
باتوسعه فتومتریک – نظریه چگونگی اندازه گیری نور – و روشنایی ها- از طریق بوگر و لامبرت در قرن هجدهم، اساسی ترین اصول علمی برای مهندسی روشنایی قابل اجرا ایجاد شد.
کاربرد این یافته های مختلف مرتبط عملا ً منحصرا ًبه ساخت ابزارهای نوری مانند تلسکوپ و میکروسکوپ، به ابزارهایی که به انسان اجازه رصد می دهند و به منابع نور خارجی وابسته هستند، محدود می شود. کنترل فعال نور با استفاده از بازتابنده ها و عدسیها، امکان پذیر است.